+Follow | Dashboard


Aisyahira Melan Omar
Another day, another chance to right the wrongs of yesterday.
aishOSEM?
About | Links
| h o m e | | f a c e b o o k | | t w i t t e r | | i n s t a g r a m |



45953573-10215484187891885-3172632005854625792-n

Heyy you! Assalamualaikum!

Nothing much. Update setahun sekali. Cuma sayang nak delete blog ni sbb dah 11 tahun.
say what!! 11 tahun guysss. haha. So entry byk tu semua zaman hingusan.lol.

Thanks for visiting.
hanya lakaran rasa dari gadis yang penuh perasaan.heuheu.

Be nice here.

-aish-



The Story Begins!



✿ rorot's ✿
Thursday, April 28, 2011 | 5:43 AM | 2 cakap cakap

blogwalking~~~~

and and stop!it was rorot's blog and i read her entry bout english.. lets read it.. sounds intresthing. :)


ROROT'S ;


bla bla bla bla **cerite beliau,,tak perlu ambil tahu yg ini*
bermula dgn yg ini,,

okay, tadi aku cakap bm tapi sekarang dah masuk english pulak. haihh T______T

sebenarnya, inilah isu yang aku nak cerita. menulis blog menggunakan bahasa antarabangsa ; bahasa inggeris. post kali ni, aku betul betul cuba untuk menulis sepenuhnya dalam bahasa melayu. andaikata tersasul perkataan dari bahasa yang lain, maaf dipinta dahulu ok. hehe
di awal kemunculan blog ni, memang bahasa melayu digunakan atau pun ada kemungkinan banyak bahasa pasar je. cerita-ceritanya pun lebih berkaitan peribadi dan kebanyakannya ditulis mengikut emosi diri. almaklum, budak baru nak up katakan dan baru berjinak dengan dunia blog. haha. semua berubah selepas sang penulis menyambung pelajaran di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan. ecehh, haha. okay, nak lari topik jap. kenapa aku suka tulis nama kolej tu penuh penuh je kan? haha. semua sebab pengalaman. pengalaman 'blogwalking' di blog orang lain, kebanyakan mereka tak suka tulis nama tempat mereka belajar, so it's hard for me to find where the hell the school they went?

masuk topik balik, hmmmmm. life di matrik, bukan 1st time aku minat belajar english. dah berzaman minat tu datang, cume tak boleh nak lekat je before ni. tapi di matrik ni lah, minat tu tersangkut membuatkan aku betul betul beriye nak masuk kelas english, nak belajar english. maybe sebab cikgu. tapi masa sekolah rendah dulu pun, cikgu dia best jugak. takde la nak marah marah je =.=' teringat niswa je yang beriye iye dulu 'i am, he she is, you they are'. while aku je yang selalu berbual bual kosong kat belakang, yang melepak dalam toilet bila bosan, yang tak serik walau dah kena cubit dengan cikgu tu. haihh. budak budak kan :D
tapi kat matrik, semuanya lain. aku dengar je cikgu tu cakap walau kadang kadang takdenye la nak buat kerja yang dia bagi tuh. hehe. mungkin di tahap ni la baru aku sedar kepentingan english education~. before ni, takde pun aku nak speaking je bile cakap dengan orang. kat matrik la aku try speaking. padahal dengan popo je, my chinese mates. kalau dengan kawan aku yang lain, takkan sampai 10 minit speaking, gelak je lebih and last last semua surrender. haha

semua ni disebabkan MUET ; Malaysian University English Test. disebabkan speaking test, aku speaking dengan popo. disebabkan writing test, i wrote my posts in english. see? sebab itu lah. selepas aku practise dengan bende bende ni semua, alhamdulillah, memang memberikan hasil. walau tak sebaik mana, i'm proud with myself. tak pernah sebegini bangga weyh. haha ternyata, ada improvement bila aku bukak balik post yang awal awal dulu, banyak sangat grammatic error. and sekarang, even ade jugak la errornya tu, tapi dapat diminimumkan :DD
and setelah sekian lama aku ber-english je dengan post post aku dalam blog ni, aku pun sudah terbiasa dengan english. sebab itu bila aku try posting dengan bahasa melayu, akan terselit jugak bukan setakat perkataan english tapi ayat english. bila aku nak posting dalam bahasa melayu, agak 'weird' nak membahasakan diri aku, saya, kita, dan nak memulakan ayat tu dan menghuraikan isi tu. bukan aku tak memartabatkan bahasa melayu atau menghina atau mengagungkan bahasa asing ni, tetapi ia hanyalah kebiasaan.

cakap pasal pengalaman, bagi korang yang follow blog maria elena, korang mesti tahu pasal anonymous yang mengutuk dia speaking dalam blog tu. aku tak memenangkan sesiapa but by thinking, menggunakan english bukan salah habis. if kita menggunakan english dalam jalan yang betul, sebagai pembantu dalam peningkatan penguasaan bahasa inggeris, tak salah kan? so, kenapa la anonymous tu berfikir terlalu sempit, menyalahkan penggunaan english dalam penulisan blog. =.='

macam aku cakap, semua itu mungkin adalah kebiasaan seseorang. banyak faktor, mugkin family background yang memang didedahkan dengan bahasa tu sejak kecil, atau maybe inisiatif diri nak buat improvement macam aku. everything happens for reason guyss. let us be matured in thinking and action. till then, Selamat Beramal~ ;)))





have read it?**jgn lah gelak,aq nk speaking nie!*
haha..ngeng je lah..betul lah ape si rorot ni ckp,.it depends on ourselves sbnrnye..kalao nk improve bule je kot.kn kn.

tp blog beliau best,dan english beliau like wowww! series..tak caye? pegi la jengah blog beliau. http://ryanatyra.blogspot.com


this is rorot kocik cumeyl comot! haha..



till then,,

Labels: ,


Older Post . Newer Post




Copyright© All Rights Reserved. Fully owned by YOU.