+Follow | Dashboard
I believe in Islam. I believe in Allah and peace.
aishOSEM?
About | Links | Stuff

| h o m e | | f a c e b o o k | | t w i t t e r | | i n s t a g r a m |


Heyy you! Assalamualaikum! Welcome to my World. Thanks for visiting.
hanya lakaran rasa dari gadis yang penuh perasaan.heuheu.

Be nice here.

-aish-
bottom







The Story Begins!

rukhsah solat
Friday, April 22, 2011 | 4:05 PM | 0 cakap cakap
asslamualaikum! hye kwn kwn!! kwn2 sehat tak? *ngeee,ade tak mcm pegacare knk2 kat tv9 tuh?*

haha..hari ni aq nk share sket ngn korg..act,bnde nie kite da blaja,,ade pong dlm subjek pendidikan agama islam menengah tggi.mnengah rendah pon ade kot.skolah kebangsaan aq ta ingt ade ke tak..haha.byk bebel plak aish nie..

oke oke,lets talk bout the topic..RUKHSAH SOLAT..islam nie agama yg mudah,byk rukhsah yg ade.rukhsah nie makne nye keringanan dan kemudahan..

same ade kite sdr atao tak,snanye msh ramai yg mcm blur2 nk buat rukhsah solat nie..tyme bile bule buat?cane nk buat?kan kan..utk yg da tao tuh,bagus lah..yg masih blur2,,jum jum,aq share kan sesuatu.aq tade la bagus sgt hal2 nie,,utk share2 je bule la kn..we are frennnn.. hee..;p

well,bile korg jln jaoh jaoh,blk kg ke,nk blk u ke,blk matrix ke*matrix da abis lah!*..tak kesa la g mane2,syarat nye 2 marhalah,iaitu lebey kurang 89 kilometer..agak2 bape jaoh eh?dlm sejam perjalan kot,eh ntah,,aq tak pass la bab jarak2 ni.hee,g tny bpk korg,.

ade due rukhsah solat,solat QASAR dan solat JAMAK.
lets go through qasar 1st. ;)



QASAR

=memendekkan solat yang empat rakaat iaitu Zuhur, Asar dan Isya’ kepada dua rakaat sementara solat Maghrib dan solat Subuh tidak boleh diqasarkan.

SYARAT
i. Hendaklah pelayaran atau perjalanan itu diharuskan oleh syara’.
ii.Jauh pelayaran atau perjalanan itu tidak kurang daripada dua marhalah
iii.Berniat qasar di dalam takbiratul ihram.
iv.Tidak berimam dengan orang yang solat tamam (sempurna).
v.Hendaklah solat yang diqasarkan itu terdiri dari solat 4 rakaat.

CONTOH NIAT
أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat Qasar kerana Allah Taala)



haaa,,fhm ark?hee.oke oke,jum pegi kat jamak plak.


JAMA'

-Jama’ Taqdim iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Zuhur atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Maghrib.

-Jama’ Ta’khir iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Asar atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Isya’.

SYARAT

Solat Jama’ Taqdim

i.Hendaklah bersolat secara tertib iaitu mendahulukan solat Zuhur daripada solat Asar dan solat Maghrib daripada solat Isya'.

ii.Hendaklah niat Jama’ Taqdim di dalam solat pertama sebelum salam tetapi yang afdhalnya di dalam takbiratul ihram.

iii.Berturut-turut di antara solat yang dijama’kan itu.

iv.Berkekalan pelayaran atau perjalanan itu hingga takbiratul ihram solat yang kedua.

v.Berkeyakinan adanya waktu solat yang pertama (Zuhur/Maghrib) berkekalan sehingga didirikan solat yang kedua (Asar/Isya’).


Solat Jama’ Ta’khir

i.Hendaklah berniat jama’ dalam waktu pertama iaitu Zuhur/Maghrib.

ii.Berkekalan pelayaran atau perjalanan hingga memberi salam solat yang kedua.


CONTOH NIAT

i.Jama’ Taqdim Empat Rakaat

أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى
Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)


ii.Niat Jama’ Taqdim Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)


Jama’ Ta’khir

i.Jama’ Ta’khir Empat Rakaat

أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى
(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah Taala

ii. Niat Jama’ Ta’khir Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى
Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah Taala)


haa,agk2 fhm tak ape yg cube aq smpai kn?hee.bnde nie sbenanye memudahkan kite je..jd tade la alsn tak solat sbb jalan jaoh..ade jugak yg slalu buat solat qada'.tp kan,act jamak dan qasar is alternatif yang lebih syar’i dan lebih diperakui oleh ramai ulama dan sunnah sendiri tanpa meninggalkan solat dan tanpa melakukan “qada”.so,baek kite buat yg lagi syar'i nie kn. ;)


as the conclusion,*choyyy,,karangan sgt!* thnx sbb sudi mmbace nye oke..


sekadar perkongsian ;)

Labels:


Older Post . Newer Post




Copyright© All Rights Reserved. Fully owned by YOU.