+Follow | Dashboard


Aisyahira Melan Omar
Another day, another chance to right the wrongs of yesterday.
aishOSEM?
About | Links
| h o m e | | f a c e b o o k | | t w i t t e r | | i n s t a g r a m |



45953573-10215484187891885-3172632005854625792-n

Heyy you! Assalamualaikum!

Nothing much. Update setahun sekali. Cuma sayang nak delete blog ni sbb dah 11 tahun.
say what!! 11 tahun guysss. haha. So entry byk tu semua zaman hingusan.lol.

Thanks for visiting.
hanya lakaran rasa dari gadis yang penuh perasaan.heuheu.

Be nice here.

-aish-



The Story Begins!



✿ perasaan setahun. ✿
Friday, December 9, 2016 | 12:17 PM | 0 cakap cakap
*c&p post dari fb utk tatapan anak-anak ummi nnt..hahaha.. ;p

first and foremost, alhamdulillah summa alhamdulillah. :)
*post panjang luahan hati jiwa raga*
Dulu masa degree mmg berangan nak sambung master phd segala. Mmg dah determined habis lah that time. And mmg nekad nak buat master kat oversea. Masa final year mmg dah research course,university,fees,entry requirement semua. Graduate oct 2015,plan nak fly sept 2016. Fuhh. Keinginan membara sungguh.

After graduate, aku mmg tak terus apply kerja mcm kwn² lain. Ramai yg dah kerja lepas grad sbb sementara nak tggu graduation day ade 2 bulan free. Masa tu mmg ramai dah start cari kerja. Dan aku? Tak apply mana² langsung. Haha. Alasan, nak rehat, penat belajar 4 tahun. Lols. Mujur lah dpt family yg superosem,tak pernah lah tak cukup makan. 😂 cuti secuti cutinya aku sampai ke december. Mmg takde buat ape. Duduk rumah, kemas rumah, jemur baju, angkat baju, lipat baju,mop rumah, basuh toilet, kemas dapur. Mmg niat nak duduk rumah tlg mak. As time flies, aku baru sedar yg aku tinggalkan rumah for almost 8 years. Dari form 4 sampai degree, duduk hostel. Dlm 8 tahun tu jugak aku korbankan quality time aku dgn family especially mak.

Ayah pergi masa aku form 5,baru 2 tahun duduk hostel.2 tahun quality time aku korbankan. And until now, tipu kalau aku ckp aku tak terkilan tak spend masa sungguh² dgn ayah. Wallahi, aku rindu sgt. And how i wish i can turn back time. So this time around, i wont repeat the same thing. Sepanjang duduk kat rumah, tgok mak, tgok mak uruskan rumah, that time lah aku rase aku taknak tinggalkan rumah lagi. Segala ape yg aku plan utk buat master kat luar tu semua, mmg aku kuburkan. Sbb tak nak dah hilang ruang dan peluang utk bersama family.

January 2016 baru aku start cari kerja. Masa belajar dulu aku dimomok kan dgn satu stigma "bukan semua pelajar cemerlang dpt kerja" / "pointer tinggi tak menjamin masa dpn" /"syarikat lebih gemar graduan pointer rendah" yg penting skill bla bla bla. Haha. Aku tak tau lah, mmg benda tu yg berlegar² dlm kepala. So yeah! Aku graduan kelas pertama, tp kerja tak memihak pada aku. So masa tu aku cuba pujuk hati, oh come on, Allah tu maha adil, here is the deal. Allah bg aku everything yg aku nak sebelum ni, everything. Family yg baik, kwn2 yg baik, life yg baik, study tak pernah tak cemerlang, gitteww. Hahaha. So, biar lah Allah nak duga sikit kan? As in kwn2 yg dah dpt kerja awal tu semua dah kena uji dulu masa study. Kan? So aku stick pada fakta Allah maha adil. Tp tipu lah tak stress, kau first class honor, best student, tp takde org nak hire kerja. Kau rasa? Gila tak give up. Tp takde org tau ape aku rasa masa tu 😭 hopeless gila. Nasib baik ade mak, aka bestfriend dunia akhirat! Never fail bagi semangat.

Okay so! Aku pun ambik pendekatan nak start bisnes. Mula lah episod aish si penjual canvas! Masa baru start bisnes 2 weeks, mmg order berpusu pusu masuk, tak menang tangan, and masa tu aku dpt offer kerja. Oh mannnn. Aku baru excited nak buat bisnes. Haha. Maka jadi lah seorang engineer di sebuah syarikat C&S consultant. Kerja punya kerja, kenape kerja tak bestttt. Hahaha. Aku tak rasa happy. Jenis aku, jarang buat benda yg aku rase tak happy. Masa tu lah jugak rasa tanak jadi org besar! Rasa down sgt,confuse life macam mana yg aku nak untuk hidup aku ni. Huru hara, depressive, stress, tak happy. All in one. Pergi kerja, balik kerja, penat tido. Takde life aku rasa. Pastu ade lah few things yg membuatkan aku rasa tak happy dgn working environment segala. Hmmm.

After 2 months, aku decide utk berhenti.dan nekad utk full time business. Masa tu mak mcm tak setuju dgn aku. Ye lah, mmg impian aku dulu nak sambung blajar pastu jd lecturer. Sbb aku sgt passionate bab² mengajar ni. Sepatutnya aku sambung master sept 2016. Tp disebabkan nafsu nak jd bisnes girl sgt.aku tak apply pun master intake sept. Mak disappointed sgt. Tp ntah lah. Rase mcm dah firm sgt ngn keputusan diri sendiri. As time flies, aku keep going dgn business pondok² aku tu. Hahaha. Sambil² jd tutor mengajar budak skolah. And dunia bisnes ni tak semudah yg kita bayangkan masa pegi kelas imkk. Haha. It is not easy. Self development, kena push diri sendiri, kena rajin. Sedih pedih. Haha. And lagi skali aku mengalami keadaan rasa tak berguna, rasa tak maju, rase apa nak jadiiiii dgn hidup aku ni. See, dalam setahun ni, aku akui, aku byk stress dari happy..stress tak tau mana nak hala hidup aku ni. Haha. Kecelaruan identiti.

And bulan 9 hari tu aku decide utk sambung blajar. Sbb mak memang nak sgt tgok aku sambung master. Aku rase dlm setahun ni takde ape yg aku sumbang kat dia, so why not aku buat die happy sbb ni impian dia,and used to be impian aku jugak dulu. Haha. Used to be eh. 😂 tp skrg dah impian semula. Lols. You know what, bila aku ckp aku apply master, and obviously kat utm je sbb tanak duduk hostel lagi dah, mak punya lah happpppyyyyy. There's nothing important selain dari kebahagiaan mak. Sungguh, takde ape dah dlm dunia ni, selain taat Allah dan rasul, mmg mak lah segalanya dan tak kira lah mcm mana, aku akan make sure mak happy. Tu je.

Setahun ni ape perasaan? Kecewa,stress, depressive, hopeless, rase tak berguna,tak tau nak buat ape,tak tau nak start mcm mana,mental break tak productive. Haha. Dia punya nak explain perasaan tu mcm dah gagal dlm hidup 10 tahun. Hahaha. As i told you, aku tak pernah rasa gagal selama ni. Hidup dlm comfort zone, bahagia, success. So boleh bayangkan tak after all the achievements, tetibe hidup kau sendu. Can you feel me? Aku fail test jpj pun aku punya nangis teruk gila. Sbb tu first time rasa fail. Hahaha. So i believed that Allah atur hidup aku mcm ni utk aku belajar tentang hidup cause we're not gonna have a perfect life all the time. So aku bersyukur lah dgn segala perasaan yg tidak best selama setahun ni.

Am i wasting my time selama setahun ni? I guess not! 
Despite all the mixed feeling, here i am! Will start my class soon! insyaAllah :)



Fuh. Dahhhh. Post luahan perasaan utk setahun! Bye!




Older Post . Newer Post




Copyright© All Rights Reserved. Fully owned by YOU.